Voor mensen die wat vaker fietsen zijn banden vaak een onderwerp van gesprek. Tijdens onze clinics krijgen we er veel vragen over. Van luchtdruk tot bandbreedte en van profiel tot gewicht. Met de juiste banden verbruik je minder energie en heb je meer lol op de trails. Tijd voor blog met de belangrijkste aandachtspunten voor het samenstellen van jouw bandencombinatie.
Over banden valt heel veel te schrijven. Deze blog gaat vooral over gebruik van banden en beperkt zich tot banden die je nodig hebt op de (aangelegde) routes in Nederland. Er wordt een merk genoemd maar deze blog is niet gesponsord.😊
Tip 1: Let bij reviews op welk terrein en voor welk gebruik ze zijn getest
Een goed begin van je zoektocht is het lezen van reviews. Die zijn er genoeg te vinden. Let erop dat je jouw keuze niet baseert op de review(s) van een endurorijder in Engeland, bijvoorbeeld. Richt je vooral op reviews over banden die getest worden op terrein waar jij ook rijdt en voor hetzelfde doel als waarvoor jij ze gaat gebruiken. Een band die niet voldoet voor enduro in Engeland of bergavonturen in de Alpen kan voor jou hier in Nederland perfect zijn.
Tip 2: Meer profiel op de voorband dan op de achterband
Met je voorwiel zet je de bocht in. Grip is daarbij belangrijk. Zorg voor een goed profiel met ook noppen aan de zijkant van de band. Het achterwiel ‘volgt’ en een dik profiel is hier niet noodzakelijk. Grip achter gebruik je bij remmen en klimmen en beide doen we niet zo veel in Nederland. Meer profiel zorgt voor een hogere ‘rolweerstand’ (zwaarder trappen). Omdat je gewicht tijdens het fietsen vooral op je achterwiel drukt, is het verstandig om te zorgen dat je (vooral) achter zo min mogelijk rolweertand hebt. Je kunt dus prima een andere band om het voorwiel hebben dan om het achterwiel.
Tip 3: Let op het gewicht van de banden
Een stukje natuurkunde over ronddraaiend (roterend) gewicht: de kilo’s van je banden (en velgen) moet je op gang brengen en rond blijven trappen. Van dit roterende gewicht heb je meer ‘last’ dan van hetzelfde gewicht in een bidon op je fiets. Je kunt dus beter besparen op gewicht van je banden en velgen dan op ‘dood’ gewicht aan je fiets. Kies dus een lichte band. In Nederland rijden we hoofdzakelijk op zand- of bosondergrond. We hebben hier ook niet de dikke(re) en zwaardere zijkanten nodig die gebruikt worden op Alpine terrein, waar je veel op steen rijdt. Bredere banden geven wat meer comfort en grip maar wegen natuurlijk ook meer😊. Tussen de 2,2 en 2,4 inch is in Nederland een prima breedte.
Tip 4: Gebruik een andere set banden voor in het buitenland of bikeparks
We zien steeds meer dubbelgeveerde enduro mountainbikes op de Nederlandse trails. Heerlijke fietsen natuurlijk, die goed op hun plek zijn in de Alpen en ook worden afgeleverd met bijbehorende dikke (en zware) banden voor het terrein daar. Als je veel in Nederland fietst; wissel deze banden dan om voor een lichtere set die meer geschikt is voor de trails hier en bewaar de enduroset voor als je naar het buitenland gaat.
Tip 5: Rijd tubeless met niet teveel lucht
Bij tubeless banden wordt de binnenband vervangen door vloeistof (bijvoorbeeld latex). Mocht er een gaatje ontstaan, dan wordt dit vanzelf door de latex gedicht. Dat scheelt (roterend) gewicht en je hebt meer grip doordat er geen wrijving is tussen binnen- en buitenband. Bovendien kun je met tubeless banden ook met minder lucht rijden. Veel mensen pompen mountainbikebanden vaak hard op. In de Nederlandse bossen kun je (met tubeless banden) goed uit de voeten met 1.8 bar achter en 1.5 voor. Hoe minder lucht erin zit, hoe beter de (voor)band zich ‘vouwt’ naar de ondergrond. Je hebt dan meer- en langer grip in de bochten. Rijd je hele stukken over asfalt of gravel, dan mag er wat meer lucht in. Je banden tubeless maken kun je zelf doen, maar jouw fietsenmaker kan je hier ook vast bij helpen. Check vooraf wel goed of je velgen ‘tubeless ready’ (TR) zijn!
Uiteindelijk draait het om gewicht en grip
Je ruilt rolweerstand en luchtdruk in voor grip: met zachtere banden, voorzien van meer profiel heb je meer grip maar moet je harder trappen. Dit is fijn voor de grip van je voorwiel en voor mensen die meer willen ‘spelen’ en bijvoorbeeld platter door de bochten willen gaan. Omgekeerd, met minder profiel en hardere banden heb je minder grip en minder rolweerstand. En dat is weer fijn als je hard wilt en/of op meer verharde wegen rijdt.
Winterbanden alleen voor echte bagger
Toen we nog niet verwend waren met de mooie mountainbikeroutes was het zinvol om in de herfst en winter met andere banden te rijden in verband met de blubber. De trails worden inmiddels zo goed aangelegd en onderhouden dat hier steeds minder nut heeft. Je kunt hooguit kijken naar een band met wat meer afstand tussen de noppen (‘mud clearance’) zodat nat zand niet snel vast blijft plakken.
Mogelijke bandencombinaties van Maxxis
Zelf ben ik enthousiast over de banden van Maxxis, omdat ze een groot assortiment en daarmee een breed bereik hebben. Maxxis maakt ook relatief lichte banden. In mijn schuur liggen maar een paar sets:-). Ik wissel overigens eigenlijk alleen als ik naar het buitenland ga! Onderstaand een aantal Maxxis-combinaties die je kunt gebruiken in Nederland:
Ben je gericht op snelheid, kies dan voor Maxxis Arden Race (voor) en Maxxis Aspen (achter). Als je (iets) meer grip wilt, kun je er een Forekaster (voor) en een Ikon (achter) op leggen. De Forekaster heeft de noppen iets verder uit elkaar zodat deze het ook goed doet op nattere trails. Dit zijn overigens allemaal nog banden in de cross country (xc)-categorie, gericht op snelheid; De banden zijn nog relatief licht voor het profiel dat ze hebben. Ze zijn er ook in verschillende breedtes.
Succes met de juiste bandencombinatie en enjoy the ride!